Gunnar Nilsson
Irma (C. Stylsvig)

Skala
Modell

1:15
Från lösvirke

HISTORIK OCH FAKTA

Fartygstyp
Byggd år
På varv
För rederi e.d.
Systerfartyg

Galeas
1909 – 1910
Rasmus Möller Fåborg Danmark
J. Jörgensen Falsled. (1962 såld till Sverige)
Ett flertal av samma typ har byggts i Skandinavien

Mått och Data

Längd / Bredd

Djupgående
Maskiner

Effekt
Fart
Besättning

Längd i vl 18,1 m, ö.a inkl häckjolle 28,4 m / Bredd över spant 5,2 m
1,95 m
160 kvm segel. Tändkulemotor installerades 1923
100 hk / 74 kW
ca 6 knop
3 man

Egenskaper och specialitéer

“Östersjöns gråsparvar” har jakterna, sluparna och galeaserna kallats på grund av sin ringa storlek och sin förmåga att ta sig fram överallt,
samt att inte vara beroende av djupa hamnar.
Att lasta och lossa vid en enkel brygga i någon vik kunde räcka som lastplats.

“Galeasen” är en skuta med två master. Den främre masten, stormasten, är längst.
Den aktre masten, mesanmasten, är kortare. Masterna är gaffelriggade och saknar råsegel.

Modellen

Skrovet är byggt på spant av 6 mm furuplywood, klädd med furulist och överdraget med glasfiberarmerad polyesterplast.
För att underlätta transport, är masterna fällbara ovan däck och fixerade genom en rörhylsa genom däcket, som lyftes av en mutter på gängad stång med kölen som mothåll.
Genom denna mastlyftning går det lätt att justera den stående riggen.

Modellen är försedd med en extra köl på 6 kg.
I övrigt är båten utrustad med det som erfordras för en seglande modell. (Segelklar 23 kg.)

Skala
Modell

1:8
Från lösvirke

HISTORIK OCH FAKTA

Fartygstyp
Byggd år
På varv
För rederi e.d.
Systerfartyg

Fiskebåt för kustnära fiske
1968
Malte Göransson på Öster Jär öster om Trelleborg
Tage Petersson
 

Mått och Data

Längd / Bredd
Djupgående
Maskiner
Effekt
Fart
Besättning

24 fot / 7,8 fot (7,3 m / 2,4 m)
1,1 m
Sefle
10 hk
6 knop
2 man

Egenskaper och specialitéer

Båten är byggd av Malte Göransson på Öster Jär, strax öster om Trelleborg.
Beställd av Tage Petersson från Limhamn, som skulle använda båten för torsk- och flatfiske i Öresund.
Båten är heldäckad och försedd med damm ( vattenfylld låda med vattenströmning genom hål i botten ),att förvara flatfisk levande tills någon köpare dök upp.
Båten försågs med nätrulle och tillhörande arbetsbrunn på styrbords fördäck.
En styrhytt med kommunikationsradio underlättade vistelsen på sjön vid färden till och från arbetsplatsen.
Motorn värmde gott vid kalla och regniga dagar.
Ett mastfäste är monterat för fällbar mast, men båten har aldrig varit försedd med mast.

Vid en hamnfest i Gislövs Läge öster om Trelleborg år 2006, där vår modellbåtklubb deltog,
kom jag i kontakt med folk som mycket väl kände till Malte Göransson och hans båtvarv.
Där blev jag tipsad om en bok av bl.a. Gösta Göransson, en son till Malte Göransson “Båtbyggare i sydskåne”.
Från denna bok har jag hämtat en del uppgifter.

Modellen
Modellen
Modellen i skala 1:8 är byggd efter uppmätningar på platsen i Limhamn, klinkbyggd över mallar.
Köl och spant av bok, bord av tätvuxen fur. Borden är nitade med mässingsspik som är mjukgjorda genom glödgning.
Spanten är inlagda efter bordläggningen (som jag tror att Malte Göransson gjorde på sin tid) .
En elmotor på 40 W, 12V är installerad, batteri på 7 Ah.
Vattenpump som simulerar kylvattenutkast samt navigationsljus och arbetsbelysning. Radiostyrd på 40 MHz bandet.
Båtens totalvikt 10 kg.