Johnny Nilsson
Smit Ierland
Skala
Modell
1:33
Modifierad Billing Boats-modell
HISTORIK OCH FAKTA
Fartygstyp
Byggd år
På varv
För rederi e.d.
Systerfartyg
Bogserbåt
Sjösatt 1979-05-11. Levererad 1979-07-16
’De Merwede’ Van Vliet & Co Hardinxveld-Giesendam byggnummer 624
Smit Internationale Havensleebdienst BV
Smit Denmarken, Smit Zweden, Smit Duitsland, Smit Frankrijk, Smit Rusland Smit Finland, Smit Nederland
Mått och Data
Längd / Bredd
Djupgående
Maskiner
Effekt
Fart
Besättning
28,43 m / 8,52 m / 4,20 m
3,45 m, 194 brt
2 x 6 cylinder Stork Werkspoor Diesel BV, Amsterdam, nr.70339/1 och 70339/2 typ 6FCHD 240 (240×260)
2 x 900bhk med propellrar i Kort dysor. Dragkraft 27 ton
11 knop
8 man
Egenskaper och specialitéer
Bogserbåten konstruerades för att bogsera sjögående fartyg i Rotterdams hamn.
Namn:
16-07-1979 SMIT IERLAND Smit Internationale Havensleepdienst B.V., Rotterdam.
22-06-1988 SMIT IERLAND Smit Havensleepdiensten. B.V., Rotterdam.
27-03-2002 SMIT IERLAND Smit Harbour Towage Rotterdam B.V., Rotterdam.
2011 Såld till Sydafrika som ’Ierland’.
Modellen
Billing boat modifierad byggsats.
Förutom styrhyttsdörrarna är allt trä ersatt av vit styrenplast, plexiglas, aluminium och mässing.
Fungerande detaljer:
Roder.
2xpropellrar var för sig med dubbelspak på sändare.
Bogpropeller.
Bogserspel.
Utlösbar bogserkrok.
Radar.
Samtliga lampor lanternor och strålkastare i sektioner.
Instrumentbelysning i hytt.
Rök ur skorstenar.
Ljudmodul: Huvudmaskin m start/stopp.
Tyfon.
Ankarspel.
Bogservinch.
Boss
Skala
Modell
1:40
Schratchbygge
HISTORIK OCH FAKTA
Fartygstyp
Byggd år
På varv
För rederi e.d.
Systerfartyg
Bogserbåt
1995
Moen Slip a.s.,Kolvereid Norge
Röda Bolaget i Göteborg
Bess. Byggd 1994 och ägs av Bukser og Berging AS Norge. Förlagd till Sture-Mongstad, Bergen.
Mått och Data
Längd / Bredd
Djupgående
Maskiner
Effekt
Fart
Besättning
36,24 m / 12,22 m
5,20 m
2xUlstein Bergen dieslar typ KRMB9
?2x2730BHP vid 900v/min ger en dragkraft på 57 ton bp, Indirekt bogsering ca 100ton vid 12knop
15 knop
3 man, kapten, styrman/däcksman, maskinist. Kojplats för 8 personer.
Egenskaper och specialitéer
Eskort bogserbåt för Röda Bolaget i Göteborg. Stationerad vid Preems raffinaderi i Brofjorden, Lysekil, som säkerhetsbåt.
Klass: DNV + 1A1 – Ice class 1C – EO – Escort tug – SF. FIFI 1 – OIL REC
Dödvikt: ca 965ton, Gross ton: 496ton, Net ton: 149ton.
Framdrift: Voith-Schneider, typ 2x32G II/200.
Bogservinsch: Karmöy 100ton, 250ton hållkraft.
Brandkanoner: Fabr. Kvaerner, 2×20.000l/min + 2×5.000l/min.
Modellen
Längd: 910mm, bredd: 305mm, djupg. 125mm, vikt: ca 10,5kg.
Scratchbygge. Skrov gjutet i glasfiberarmerad polyesterplast. Däck av glasfiberarmerad kopparlaminat. Brädgång, mast, pollare, vinschar mfl. detaljer i mässing. Annars används aluminium, plexiglas, rostfritt stål och styrenplast i huvudsak. Voith-Schneider propellrar egenhändigt konstruerade och tillverkade efter originalritningar i, aluminium, mässing, lagerbrons, plast och rostfritt stål med tätat kullager som lagring för rotor. Originalfärger hämtade från stora ”Boss”. Funktioner: Fram/back separat spak per propeller. Styrning styrbord/babord gemensam. Bogservinsch, towpinns, belysning i olika steg. Fler funktioner lär tillkomma.
Bogser 14
Skala
Modell
1:33
Modifierad Graupner-modell
HISTORIK OCH FAKTA
Fartygstyp
Byggd år
På varv
För rederi e.d.
Systerfartyg
Bogserbåt
1957, byggnummer 1675
F.Schichau GmbH i Bremerhaven, Tyskland
Bugsier Redeerei und Bergungs GmbH, Hamburg
Bugsier 1 – Bugsier 25
Mått och Data
Längd / Bredd
Djupgående
Maskiner
Effekt
Fart
Besättning
6,70 m / 6,24 m
2,90 m
Klöckner-Humbolt Deutz SBV 8M 545
850HK /9ton senare ökad till 1060HK /14,7ton bp med Kort-dysa
11 knop
5 man (kapten, chief, motorman, 2st matroser på däck
Egenskaper och specialitéer
Med den här bogserbåtstypen tog Bugsier på allvar steget in i hamnbogseringen av oceangående handelsfartyg i Hamburgs hamn. Totalt byggdes 33 enheter i varierande utförande mellan 1952 och 1960. Bugsier 14 var den första i serien som fick förlängt styrhus med kaptenshytt och radar installerad. Placerad i Hamburg bogserade hon även pråmar via Elbe till Bremerhaven samt assisterade vid slussarna i Brunsbüttel/Kielkanalen. 13mars 1960 kantrad och sjönk i Elbe, bärgad åter i tjänst 2 april. 1977 såld till Iran som Farshid Karoon. |
Modellen
Byggstart januari 2018. Byggtid 9 månader.
Längd: 810mm / bredd:203mm / Vikt ca 4,5kg.
Graupner Bugsier 3 byggsats skalenligt modifierad efter underlag från originalfoton.
Allt trä utbytt mot vit styrén plast. Detaljer i mässing, aluminium och plexiglas.
Dysa svarvad i aluminium, eloxerad. Färger enligt original RAL.
Kullagrad propelleraxel med lågvarvig Robbe 755/40 motor och kapad mässingspropeller.
Fartreglage Viper Micro Marine 10A och 7,4V LiPo batteri.
Funktioner: Motor fram/back, styrning dysa, dragkrok utlösningsbar, radar, belysning strålkastare och lanternor i steg.
Motorljud och signaler.