BOSS 1:40 |
---|
Historik och fakta | ||
---|---|---|
Fartygstyp | Bogserbåt | |
Byggd år | 1995 | |
På varv | Moen Slip a.s.,Kolvereid Norge | |
För rederi e.d. | Röda Bolaget i Göteborg | |
Systerfartyg | Bess. Byggd 1994 och ägs av Bukser og Berging AS Norge. Förlagd till Sture-Mongstad, Bergen. |
Mått och Data | ||
---|---|---|
Längd / Bredd | 36,24 m / 12,22 m | |
Djupgående | 5,20 m | |
Maskiner | 2xUlstein Bergen dieslar typ KRMB9 | |
Effekt | 2x2730BHP vid 900v/min ger en dragkraft på 57 ton bp, Indirekt bogsering ca 100ton vid 12knop | |
Fart | 15 knop | |
Besättning | 3 man, kapten, styrman/däcksman, maskinist. Kojplats för 8 personer. |
Egenskaper och specialitéer |
---|
Eskort bogserbåt för Röda Bolaget i Göteborg. Stationerad vid Preems raffinaderi i Brofjorden, Lysekil, som säkerhetsbåt. Klass: DNV + 1A1 – Ice class 1C – EO – Escort tug – SF. FIFI 1 – OIL REC Dödvikt: ca 965ton, Gross ton: 496ton, Net ton: 149ton. Framdrift: Voith-Schneider, typ 2x32G II/200. Bogservinsch: Karmöy 100ton, 250ton hållkraft. Brandkanoner: Fabr. Kvaerner, 2x20.000l/min + 2x5.000l/min. |
Modellen |
---|
Byggstart april 1999 efter 9 månaders förplanering. Längd: 910mm, bredd: 305mm, djupg. 125mm, vikt: ca 10,5kg. Scratchbygge. Skrov gjutet i glasfiberarmerad polyesterplast. Däck av glasfiberarmerad kopparlaminat. Brädgång, mast, pollare, vinschar mfl. detaljer i mässing. Annars används aluminium, plexiglas, rostfritt stål och styrenplast i huvudsak. Voith-Schneider propellrar egenhändigt konstruerade och tillverkade efter originalritningar i, aluminium, mässing, lagerbrons, plast och rostfritt stål med tätat kullager som lagring för rotor. Originalfärger hämtade från stora ”Boss”. Funktioner: Fram/back separat spak per propeller. Styrning styrbord/babord gemensam. Bogservinsch, towpinns, belysning i olika steg. Fler funktioner lär tillkomma. |