T56 1:25





Historik och fakta
Fartygstyp   Motortorpedbåt
Byggd år   1957
På varv   Stockholms örlogsvarv på Djurgården
För rederi e.d.   Svenska marinen
Systerfartyg   Det finns en hel uppsjö systerfartyg. T56 tillhör serien T42 som omfattar 15 båtar: T42 t o m T56.
Av dessa är T42 - T52 levererade av Kockums i Malmö 1955 - 59, samt T53 - T56 av Marinverkstäderna/Stockholms örlogsvarv, 1956 - 57.
En av de som ingår i serien, T48, urmärker sig avs motorinstallationen. Se nedan under "egenskaper och specialitéer".

 

Mått och Data
Längd / Bredd   23,19 m / 5,658 m
Djupgående   1,5 m
Maskiner   Huvudmotorer: Isotta Fraschini typ IF 184 alt Polar 184 3 st
Marschmotorer: Ford Marin V8, typ 8 RNN 2 st
Effekt   Max effekt per huvudmotor 1500 hk vid 2000 r/m
Max effekt per marschmotor 85 hk
Fart   40 - 45 knop
Besättning   Officerare 1 + (1) st; Underofficerare 2 st; Manskap 13 st

 

Egenskaper och specialitéer
Den riktiga T56 byggdes 1957 vid Stockholms örlogsvarv på Djurgården.
Den var i drift till 1973 och utrangerades 1984 och såldes 1985.
Hittades i vassen i Mälaren 2003 och finns sedan dess under renovering till originalskick vid Gålö.
Övrig data: Längd mellan spegel o stäv 22,53 m; Ytterkant avbärare 6,000 m; Depl normal (halvt förråd av bränsle) 41,7 t; Depl fullt rustad 44,2 t.
Huvudmotorerna saknade backslag om jag inte minns fel och dessutom var det svårt att köra dom på låga varvtal.
Man monterade därför in två marschmotorer, som endast var avsedda för långsam körning vid tilläggning och där man behövde god manöverbarhet.
Det var svårt att köra någon längre tid på dom då dom lätt blev överhettade.
Det finns de mest fantastiska historier om hur man försökte köra på Göta kanal med marschmotorer som då ofta la av och man övergick till att köra på huvudmotorerna och tömde halva kanalen.
T48 skiljer sig avsevärt från övriga vad avser maskininstallationen.
Hon representerade toppen på en lång utvecklig av motortorpedbåtsvapnet med sina insprutningsmotorer med backslag, IF 185. (1800hk) 49,8 kn under provtur.


Modellen
Båten är c:a 1m lång. Den är byggd av stickor och strån efter spantruta i beskrivningen från "Kungl marinförvaltningen, 1962" och därefter en mängd bilder från den riktiga T56.
Drivpaketet är tre ynkliga 400-motorer och pyttiga skalariktiga propellrar, men det räcker för att få upp den i hyfsad fart, c:a en båtlängd/sek som då skulle motsvara ung 40 knop.
Det är säkert många många timmar kvar innan den är helt färdig. Jag tycker dock att det är viktigare att visa något än inget.
Den är provkörd under några mycket korta pass (sekunder). Mycket trillade bort såsom propellrar och roder.
Jag börjar mer och mer inse att den inte är byggd för att köras då det är alldeles för många detaljer som hoppar loss när det börjar gunga och hoppa.
Den ska bara tittas på så den hamnar nog på bokhyllan den här oxå.