Bugsier 14 |
---|
Historik och fakta | ||
---|---|---|
Fartygstyp | Bogserbåt | |
Byggd år | 1957, byggnummer 1675 | |
På varv | F.Schichau GmbH i Bremerhaven, Tyskland | |
För rederi e.d. | Bugsier Redeerei und Bergungs GmbH, Hamburg | |
Systerfartyg | Bugsier 1 – Bugsier 25 |
Mått och Data | ||
---|---|---|
Längd / Bredd | 26,70 m / 6,24 m | |
Djupgående | 2,90 m | |
Maskiner | Klöckner-Humbolt Deutz SBV 8M 545 | |
Effekt | 850HK /9ton senare ökad till 1060HK /14,7ton bp med Kort-dysa | |
Fart | 11 knop | |
Besättning | 5 man (kapten, chief, motorman, 2st matroser på däck |
Egenskaper och specialitéer |
---|
Med den här bogserbåtstypen tog Bugsier på allvar steget in i hamnbogseringen av oceangående handelsfartyg i Hamburgs hamn. Totalt byggdes 33 enheter i varierande utförande mellan 1952 och 1960. Bugsier 14 var den första i serien som fick förlängt styrhus med kaptenshytt och radar installerad. Placerad i Hamburg bogserade hon även pråmar via Elbe till Bremerhaven samt assisterade vid slussarna i Brunsbüttel/Kielkanalen. 13mars 1960 kantrad och sjönk i Elbe, bärgad åter i tjänst 2 april. 1977 såld till Iran som Farshid Karoon. |
Modellen |
---|
Byggstart januari 2018. Byggtid 9 månader. Längd: 810mm / bredd:203mm / Vikt ca 4,5kg. Graupner Bugsier 3 byggsats skalenligt modifierad efter underlag från originalfoton. Allt trä utbytt mot vit styrén plast. Detaljer i mässing, aluminium och plexiglas. Dysa svarvad i aluminium, eloxerad. Färger enligt original RAL. Kullagrad propelleraxel med lågvarvig Robbe 755/40 motor och kapad mässingspropeller. Fartreglage Viper Micro Marine 10A och 7,4V LiPo batteri. Funktioner: Motor fram/back, styrning dysa, dragkrok utlösningsbar, radar, belysning strålkastare och lanternor i steg. Motorljud och signaler. |