Bugsier 14





Historik och fakta
Fartygstyp   Bogserbåt
Byggd år   1957, byggnummer 1675
På varv   F.Schichau GmbH i Bremerhaven, Tyskland
För rederi e.d.   Bugsier Redeerei und Bergungs GmbH, Hamburg
Systerfartyg   Bugsier 1 – Bugsier 25

 

Mått och Data
Längd / Bredd   26,70 m / 6,24 m
Djupgående   2,90 m
Maskiner   Klöckner-Humbolt Deutz SBV 8M 545
Effekt   850HK /9ton senare ökad till 1060HK /14,7ton bp med Kort-dysa
Fart   11 knop
Besättning   5 man (kapten, chief, motorman, 2st matroser på däck

 

Egenskaper och specialitéer
Med den här bogserbåtstypen tog Bugsier på allvar steget in i hamnbogseringen av oceangående handelsfartyg i Hamburgs hamn.
Totalt byggdes 33 enheter i varierande utförande mellan 1952 och 1960.
Bugsier 14 var den första i serien som fick förlängt styrhus med kaptenshytt och radar installerad.
Placerad i Hamburg bogserade hon även pråmar via Elbe till Bremerhaven samt assisterade vid slussarna i Brunsbüttel/Kielkanalen.
13mars 1960 kantrad och sjönk i Elbe, bärgad åter i tjänst 2 april.
1977 såld till Iran som Farshid Karoon.


Modellen
Byggstart januari 2018. Byggtid 9 månader.
Längd: 810mm / bredd:203mm / Vikt ca 4,5kg.

Graupner Bugsier 3 byggsats skalenligt modifierad efter underlag från originalfoton.
Allt trä utbytt mot vit styrén plast. Detaljer i mässing, aluminium och plexiglas.
Dysa svarvad i aluminium, eloxerad. Färger enligt original RAL.
Kullagrad propelleraxel med lågvarvig Robbe 755/40 motor och kapad mässingspropeller.
Fartreglage Viper Micro Marine 10A och 7,4V LiPo batteri.
Funktioner: Motor fram/back, styrning dysa, dragkrok utlösningsbar, radar, belysning strålkastare och lanternor i steg.
Motorljud och signaler.