IRMA (C. STYLSVIG) 1:15 |
---|
Historik och fakta | ||
---|---|---|
Fartygstyp | Galeas | |
Byggd år | 1909 - 1910 | |
På varv | Rasmus Möller Fåborg Danmark | |
För rederi e.d. | J. Jörgensen Falsled. (1962 såld till Sverige) | |
Systerfartyg | Ett flertal av samma typ har byggts i Skandinavien |
Mått och Data | ||
---|---|---|
Längd / Bredd | Längd i vl 18,1 m, ö.a inkl häckjolle 28,4 m / Bredd över spant 5,2 m | |
Djupgående | 1,95 m | |
Maskiner | 160 kvm segel. Tändkulemotor installerades 1923 | |
Effekt | 100 hk / 74 kW | |
Fart | ca 6 knop | |
Besättning | 3 man |
Egenskaper och specialitéer |
---|
"Östersjöns gråsparvar" har jakterna, sluparna och galeaserna kallats på grund av sin ringa storlek och sin förmåga att ta sig fram överallt, samt att inte vara beroende av djupa hamnar. Att lasta och lossa vid en enkel brygga i någon vik kunde räcka som lastplats. "Galeasen" är en skuta med två master. Den främre masten, stormasten, är längst. Den aktre masten, mesanmasten, är kortare. Masterna är gaffelriggade och saknar råsegel. |
Modellen |
---|
Skrovet är byggt på spant av 6 mm furuplywood, klädd med furulist och överdraget med glasfiberarmerad polyesterplast. För att underlätta transport, är masterna fällbara ovan däck och fixerade genom en rörhylsa genom däcket, som lyftes av en mutter på gängad stång med kölen som mothåll. Genom denna mastlyftning går det lätt att justera den stående riggen. Modellen är försedd med en extra köl på 6 kg. I övrigt är båten utrustad med det som erfordras för en seglande modell. (Segelklar 23 kg.) |